cutty sark

Cutty Sark vender Nysted

Af: Alex Jensen - 1. december 2012

Bådelauget har fornylig købt skibsmodellen "Cutty Sark" som byggesæt. Skroget er bygget af modelbygger Georg Rasmussen, Rødby inden han døde. Georg var en habil modelbygger, og har bygget mange kirkeskibe, som hænger i kirker rundt omkring i Danmark. Der findes yderligere to skibsmodeller i Bådelaugets lokaler som begge er bygget af Georg Rasmussen.

"Cutty Sark" er ikke færdigrigget med mast, rær, sejl o.s.v., men dette arbejde er planlagt til vinteren, og skal udføres af modelbyggerholdet, på de samme aftener hvor også rusesyningen og splejsning af tovværk finder sted.

Cutty Sark, der i øvrigt betyder "iturevne dameunderbenklæder", blev leveret fra Dumbarton værftet i Skotland i 1869. Den tremastede clipper regnes som højdepunktet for århundredets opsamlet know-how inden for sejlskibsbygning. Skibet var da også i sin tid et operativt handelsskib med bl.a. te-trafik mellem De Britiske Øer og Østen, verdens hurtigste handelsskib. Således gjorde clipperen på en rejse fra Sydney til London hele 17,5 knob.

Den slanke tremaster blev i 1800-tallet kendt for sine storslåede præstationer i kapløbet rundt om Jorden. En bevaringsforening påtog sig i 1951 at bevare Cutty Sark som et minde om britisk søfarts triumfer.

Skibet blev konstrueret til at tage kampen op med en anden clipper, Thermopylae. Slanke sejlskibe konkurrerede hvert år om at komme først fra Kina til Storbritannien med årets tehøst. Damperne havde sejlet på verdenshavene i årtier, men ingen fartøjer kunne endnu måle sig med clippernes høje fart.

Et kapløb mellem Cutty Sark og Thermopylae optog den britiske presse i 1872. Skibene sejlede fra Shanghai den 18. juni, men blot to uger senere mistede Cutty Sark sit ror. I stedet for at søge havn og få skaden repareret fortsatte hendes skipper dog ufortrødent sejladsen. Med et improviseret nødror gik Cutty Sark rundt om Kap Det Gode Håb og nåede London den 18. oktober – kun én uge efter Thermopylae.

Konkurrencen blev genoptaget i 1885, hvor begge clippere sejlede uld fra Australien. Her vandt Cutty Sark kapløbet ti år i træk, indtil nye og hurtigere dampskibe overtog trafikken.

Da den berømte clipper gik ud af tjeneste, ville mange britere bevare hende. Cutty Sark blev i 1954 museumsskib i Greenwich, London, og er nu restaureret efter en voldsom brand i 2007. Seks års restaureringsarbejde, der regnes for et af de mest omfattende skibsbevaringsprojekter i verdenen. Branden i 2007 ødelagde skibets øverste dæk og rig totalt, men lykkeligvis var meget af skibets interiør og materiale fjernet i forbindelse med restaureringsarbejdet.

Den samlede restaurering og genopbygning har kostet ca. 50 mio. pund, som delvist er finansieret via de britiske tips- og lottomidler.

FACTS OM CUTTY SARK:
Længde 85,3 m, bredde 10,9 m, mastehøjde 46,3 m, topfart 17,1 knob