Forslag til vedtægtsændringer

 

Navn og formål
§ 1    Navn og hjemsted
§ 2    Bådelaugets formal

Medlemmer
§ 3    Optagelse af medlemmer
§ 4    Udmeldelse og eksklusion af medlemmer
§ 5    Æresmedlemmer

Generalforsamling
§ 6    Ordinær generalforsamling
§ 7    Ekstraordinær generalforsamling
§ 8    Stemmeret på generalforsamlinger

Bestyrelse
§ 9    Bestyrelsens sammensætning og valg
§ 10  Bestyrelsens opgaver
§ 11  Forretningsorden, stemmeregler m.v. for bestyrelsen

Økonomi
§ 12  Regnskab og revision
§ 13  Kontingent og indskud
§ 14  Formueforvaltning

Tegningsret og hæftelse
§ 15  Tegningsret
§ 16  Hæftelse

Vedtægtsændringer og opløsning
§ 17  Vedtægtsændringer
§ 18  Bådelaugets opløsning

----------------

Navn og hjemsted:
§ 1 Laugets navn er ”Nysted Bådelaug”, og dets hjemsted er Guldborgsund Kommune. Postadresse: Strandvejen 8, 4880 Nysted.

Bådelaugets formål:
§ 2 Bådelaugets formål er:

at virke i medlemmernes interesse i deres udnyttelse af fritiden til søs,
at fremme interessen for denne fritidsaktivitet,
at skabe forståelse for Bådelaugets arbejde såvel hos offentligheden som hos de
lokale myndigheder, herunder at varetage Bådelaugets særlige interesser i forhold til
havnemyndighederne i Guldborgsund Kommune, samt
at medvirke aktivt til bevarelsen af det særlige miljø i Nysted Havn.

Medlemmer:
Optagelse af medlemmer

§ 3.1 Som aktive medlemmer kan optages alle, der har båd og fast bådeplads i en af Guldborgsund Kommunes havne. Antallet af aktive medlemmer pr. båd kan max. udgøre 2 personer, dog kan denne begrænsning fraviges ved beslutning i Bådelaugets bestyrelse.

Såfremt Bestyrelsen giver afslag på en anmodning om at forøge antallet af aktive medlemmer for en båd, kan denne beslutning af ansøger indankes til endelig afgørelse på førstkommende generalforsamling.

Som aktive medlemmer kan endvidere optages anpartshavere i både tilknyttet Nysted Smakkelaug, uanset antallet af anpartshavere pr. båd overstiger 2 personer.

Aktive medlemmer, der på grund af salg af båd eller af andre årsager overgår til passivt medlemskab, bevarer stemmeretligt deres status som aktive medlemmer, hvis de kan dokumentere et aktivt medlemskab af Bådelauget på minimum 5 år.

§ 3.2 Passive medlemmer kan optages, hvis de vil støtte Bådelaugets interesser. Passive medlemmer har ikke stemmeret på generalforsamlingen bortset fra ved valg af bestyrelsesmedlemmer for de passive.

§ 3.3 Optagelse som medlem i Bådelauget sker ved henvendelse til bestyrelsen, der skal godkende optagelse af nye medlemmer, såvel aktive som passive. Hvis der gives afslag på medlemskab, kan ansøgeren, uden at det dog får opsættende virkning, indanke afgørelsen for førstkommende ordinære generalforsamling.

Udmeldelse og eksklusion af medlemmer

§ 4.1 Udmeldelse af Bådelauget sker ved henvendelse til bestyrelsen inden kalenderårets udløb. Ingen, der er slettet på grund af kontingentrestance, kan optages på ny, før vedkommende har betalt restancen.

§ 4.2 Finder bestyrelsen anledning til at ekskludere et medlem, kan dette kun ske, såfremt den samlede bestyrelse stemmer herfor. En sådan beslutning kan, uden at det dog får opsættende virkning, af det berørte medlem indankes for førstkommende ordinære generalforsamling.

Æresmedlemmer

§ 5.1 Æresmedlemmer udnævnes af bestyrelsen.
         Æresmedlemmer betaler ikke kontingent.

             Generalforsamling:
            
Ordinær generalforsamling

             § 6.1 Generalforsamlingen er Bådelaugets højeste myndighed.

Ordinær generalforsamling afholdes en gang om året i februar måned med mindst 14 dages varsel, som gives ved udsendelse af dagsorden i den lokale presse samt ved opslag i Bådelaugets lokaler.

§ 6.2 Dagsordenen skal indeholde følgende punkter:

  1.   Valg af dirigent.
  2.   Formandens beretning.
  3.   Aflæggelse af regnskab i revideret stand.
  4.   Fastsættelse af kontingent.
  5.   Valg af bestyrelsesmedlemmer for de aktive medlemmer jfr. § 9.2. 
  6.   Valg af bestyrelsesmedlemmer for de passive medlemmer jfr. § 9.3.
  7.   Valg af ekstern revisor.
  8.   Valg af intern revisor + suppleant.
  9.   Indkomne forslag.
  10.   Eventuelt.

Ekstraordinær generalforsamling

7.1 Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når et flertal af bestyrelsen finder det nødvendigt, eller når mindst 1/3 af de stemmeberettigede medlemmer stiller skriftligt krav herom med angivelse af dagsorden.

7.2 Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling varsles på samme måde som ordinær generalforsamling.

Stemmeret på generalforsamlinger

8.1 Stemmeret på generalforsamlinger har kun aktive medlemmer af Bådelauget.

8.2 Ved valg af bestyrelsesmedlemmer for de passive samt suppleanter for disse har dog såvel aktive som passive medlemmer stemmeret.

8.3 Ved Bådelaugets opløsning har såvel aktive som passive medlemmer stemmeret jfr.§ 18.3

8.4 Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde på generalforsamlingen.

Bestyrelse: 
Bestyrelsens sammensætning og valg

§ 9.1 Bådelaugets daglige ledelse udgøres af bestyrelsen, der består af formand, næstformand, kasserer samt 2 bestyrelsesmedlemmer, hvoraf det ene bestyrelsesmedlem vælges blandt de passive medlemmer.

§ 9.2 De aktive bestyrelsesmedlemmer vælges for 2 år ad gangen på den ordinære generalforsamling. Formanden og et bestyrelsesmedlem vælges på lige år, og næstformanden og kassereren vælges på ulige år. Der vælges endvidere en suppleant for de aktive bestyrelsesmedlemmer for et år ad gangen. Stemmeret ved valg af den aktive del af bestyrelsen har de aktive medlemmer af Bådelauget.

§ 9.3 Bestyrelsen kan vælge at overdrage kassererposten til en person uden for bestyrelsen. Hvis kasseren som følge heraf udtræder af bestyrelsen, overtages den ledige bestyrelsespost af suppleanten, indtil et nyt menigt medlem af bestyrelsen på førstkommende generalforsamling vælges til at besætte den ledige bestyrelsespost.

Evt. kasserer uden for bestyrelsen kan deltage i alle bestyrelsesmøder, men har ikke stemmeret.

§ 9.4 Det passive medlem af bestyrelsen samt suppleant for denne vælges blandt de passive medlemmer for et år ad gangen. Stemmeret ved valg af de passive bestyrelsesmedlemmer har såvel aktive som passive medlemmer af Bådelauget.

Bestyrelsens opgaver

§ 10.1  Bestyrelsen leder Bådelauget i overensstemmelse med nærværende vedtægter og generalforsamlingens beslutninger.

Det er bl.a. bestyrelsens opgave:
at varetage Bådelaugets interesser indadtil og udadtil,
at realisere beslutninger truffet af generalforsamlingen,
at forestå den daglige drift, samt
at fremkomme med forslag til generalforsamlingen om nye tiltag og nye aktiviteter.
at nedsætte udvalg til varetagelse af diverse aktiviteter i Bådelauget.

Forretningsorden, stemmeregler m.v. for bestyrelsen

§ 11.1 Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden, og beslutninger i bestyrelsen træffes ved almindelig stemmeflertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens eller i hans fravær næstformandens stemme afgørende. Der kan kun stemmes ved personligt fremmøde. Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst halvdelen af de aktive bestyrelsesmedlemmer er til stede.

§ 11.2 Der føres protokol over bestyrelsesmøder.

Økonomi:
Regnskab og revision

§ 12.1  Bådelaugets regnskabsår er kalenderåret.

§ 12.2  Årsregnskabet opstilles og revideres af en af generalforsamlingen for et år ad gangen valgt revisor (ekstern revisor). Regnskabet skal foreligge senest samtidig med indkaldelse til ordinær generalforsamling.

§ 12.3  Generalforsamlingen vælger for et år ad gangen en intern revisor, der har til opgave at kontrollere bestyrelsens regnskab og økonomiske dispositioner, samt at kontrollere at årsregnskabet giver et tilstrækkeligt og retvisende udtryk for Bådelaugets drift og økonomiske status.

Kontingent og indskud

§ 13.1  Kontingentet for såvel aktive som passive medlemmer fastsættes for et år ad gangen på den ordinære generalforsamling.

§ 13.2  Nye medlemmer, der optages før 1. juli, betaler fuldt kontingent for det år, hvor de optages som medlemmer. Ved optagelse som nyt medlem efter 1. juli betales halvt kontingent.

§ 13.3  Nye medlemmer betaler ved deres optagelse i Bådelauget udover kontingent et indskud svarende til et års kontingent. Indskuddet tilbagebetales ikke ved udmeldelse.

§ 13.4  Kontingentet skal være betalt senest den 31. december.

Formueforvaltning

§ 14.1  Bådelauget skal i banken have en driftskonto (evt. kassekredit), hvor indestående højst må udgøre kr. 80.000,-. Endvidere en eller flere anlægskonti/opsparingskonti. Hvis der for at opnå en bedre forrentning af anlægskonti aftales en bindingsperiode med banken, må denne højst udgøre 3 år.

§ 14.2  Bådelaugets kontante formue med fradrag af nødvendig driftskapital indsættes på anlægskontoen. Alternativ placering af anlægsformuen fordrer generalforsamlingens godkendelse.

§14.3   Driftskapitalen indsættes på driftskontoen, hvor det tilstræbes, at det maximale indskud ikke overstiger kr. 80.000,- Overskydende beløb overføres løbende til anlægskontoen

§ 14.4  Køb af fast ejendom samt anskaffelse af driftsaktiver, der ikke er akut nødvendige af hensyn til den daglige drift, skal godkendes af generalforsamlingen.

§ 14.5  Optagelse af lån uanset størrelse skal godkendes af generalforsamlingen.

Tegningsret og hæftelse:
Tegningsret

§ 15.1  Bådelauget tegnes af formanden. Ved formandens forfald indtræder næstformanden i hans sted.

§ 15.2  Et flertal af bestyrelsen kan i forening disponere over anlægskontoen.

§ 15.3  Bestyrelsen kan give fuldmagt til at disponere over driftskontoen. Fuldmagten kan gives til såvel bestyrelsesmedlemmer som til personer uden for bestyrelsen.

§ 15.4  Tegningsretten skal til enhver tid fremgå af Bådelaugets protokol.

Hæftelse

§ 16.1  Bådelaugets formue tilhører Bådelauget som juridisk person, der med sin formue hæfter for Bådelaugets forpligtelser.

§ 16.2  Bådelaugets medlemmer har ikke nogen ejendomsret over Bådelaugets formue og hæfter ikke personligt for Bådelaugets forpligtelser.

             Vedtægtsændringer:

§ 17.1  Vedtægtsændringer kan foretages, når mindst 2/3 af de stemmeberettigede deltagere i generalforsamlingen stemmer herfor. Såfremt en eller flere af de stemmeberettigede deltagere i generalforsamlingen stiller krav herom, skal afstemningen være skriftlig.

Bådelaugets opløsning:

§ 18.1  Bådelaugets opløsning kan kun vedtages på en ekstraordinær generalforsamling, der har dette som eneste punkt på dagsordenen. For at denne generalforsamlingen er beslutningsdygtig kræves, at mindst halvdelen af Bådelaugets medlemmer er til stede, og at opløsningen af Bådelauget vedtages med mindst trefjerdedele af de tilstedeværende medlemmers stemmer.

§ 18.2  Ved Bådelaugets opløsning skal en evt. formue anvendes til et almennyttigt formål i Guldborgsund Kommune. Hvorledes formuen under hensyntagen hertil skal anvendes, afgøres af de på generalforsamlingen tilstedeværende medlemmer ved afstemning med almindeligt flertal. I tilfælde af stemmelighed er formandens eller i hans fravær næstformandens stemme udslaggivende.

§ 18.3  Ved afstemning om Bådelaugets opløsning og formuens anvendelse har såvel aktive som passive medlemmer har stemmeret.